natrually africa - Reisverslag uit Nkope, Malawi van Susanne Brule - WaarBenJij.nu natrually africa - Reisverslag uit Nkope, Malawi van Susanne Brule - WaarBenJij.nu

natrually africa

Blijf op de hoogte en volg Susanne

09 Februari 2016 | Malawi, Nkope

Natrually africa is een vrijwilligerswerk organisatie met 3 verschillende locaties in Afrika. Hier in Malawi houden ze zich onder andere bezit met hulp bieden aan de basisschool van 2 dorpen. Eén leraar staat voor een klas van 120 kinderen, die kunnen dus wel wat hulp gebruiken. Daarnaast zorgt de organisatie voor eten en schoon drinkwater voor de kinderen, zodat ze zich beter kunnen concentreren. Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat ze hier gewoon 3 maaltijden per dag hebben.
Verder is er een medisch onderdeel dat bestaat uit HIV-supportgroepen, home-basedcare groepen (HBC) en woundcare. Elke maandag, woensdag en vrijdag hebben de bewoners van mijn dorp de kans hun wond gratis te laten verzorgen door een verpleegkundige of soms arts (ligt er maar net aan wat voor vrijwilliger het is). Iedere maandag middag is er een bijeenkomst in het ene dorp voor mensen met HIV en iedere woensdag in het andere dorp. En de dinsdag en donderdag middagen worden de home-basecare lessen gegeven in de ene dag het ene dorp en de andere dag het andere dorp.
De HBC groepen bestaan ieder uit 5 mannen en 5 vrouwen gekozen door de chief. Ieder dorp heeft een chief die als een soort koning gezien wordt. HBC was een initiatief van de coverment, een groep mensen opleiden over algemene gezondheidsproblemen en eerste hulp. Dit omdat het grotendeel in de dorpen niet geschoold zijn en gewoon 0 kennis hebben over dit soort problemen die zich dagelijks kunnen voordoen. Echter had de coverment niet genoeg geld dus stopte er weer mee. Naturally africa vond dit wel een briljant idee om dit project voort te zetten en gebruikt nu medische vrijwilligers om de trainingen te geven.
Vandaag heb ik een les gegeven over STI (sexually transmitted infections). Deze groep mensen volgt al meer dan 2 jaar de lessen dus hebben al aardig wat kennis opgedaan. Ik had me daarom ook voorbereid op het feit dat ze mogelijk al veel zouden weten en het vooral een les van opfrissen en testen zou zijn. Ik begon de les dan ook met de vraag hoe we ons zelf kunnen beschermen voor STI's. " je zelf onder controle houden" en "meer masturberen" waren de antwoorden. Tja, goed bedacht en zeer effectief, maar niet waar ik naar opzoek was. Na wat doorvragen kwam er toch het condoomgebruik naar boven. Toen ik mijn demonstratie penis in het midden van de groep zetten en ze vroeg wie er een demonstratie wilde geven van hoe je eigenlijk een condoom moet omdoen, kreeg ik tot mijn grote verbazing te horen dat vrijwel niemand ooit een condoom had gebruikt. Dus heb de demonstratie zelf maar gegeven en ze vervolgens laten oefenen. Vervolgens kwamen de leukste vragen naar boven: of het gevoel minder is met condoom, wat een vrouw eigenlijk voelt tijdens sex, het verschil tussen een orgasme bij een vrouw en bij een man etc. Tja we dwaalde een beetje af maar agh, het was erg leuk. Mogelijk heb ik de mannen nu wat meer kunnen overtuigen hun vrouwen te vragen wat zij prettig vinden. Is toch ook een goede bijdragen dacht ik zo haha.
En dan iedere ochtend de wondzorg. De eerste keer zag ik al zo veel verbeteringen, maar goed, als je dan in de apotheek komt en ziet wat het assortiment aan wondmaterialen is, is het moeilijk de wondzorg echt goed uit te voeren. Daarnaast lopen de meeste dorpelingen zonder schoenen waardoor er toch altijd weer vuil in de wonden komt. James is de vertaler van het medische gedeelte en vertaald alles voor me. Hij zet het project voort als er geen vrijwilligers zijn. Maar goed, hij heeft duidelijk wel de vrijwilligers nodig. Zo gebruikte hij een middel voor schimmels als desinfectanse in de wonden en behandelde die alle wonden op de zelfde manier. Zo ben ik sinds deze week, samen met hem, allerlei andere middelen en manieren gaan inzetten hoe we de wondzorg kunnen verbeteren. En probeer hem te leren hoe en waarom het anders moet. James is erg enthausast met alle plannen waar ik mee kom, zeer leuk en uitdagend project dus ook.

Al met al, er is hier genoeg te doen. Ze kunnen eigenlijk wel wat meer vrijwilligers gebruiken, dus mocht je nou niks te doen hebben, boek een ticket naar Malawi!! Zie je daar!

  • 09 Februari 2016 - 21:51

    Krijntje:

    Goed bezig Suus!


  • 10 Februari 2016 - 18:28

    Frans:

    Eerst even wintersporten........ga me er bijna voor schamen........dan komen we effe langs.....
    Geweldig leuk die verhalen.
    Misschien moet een local maar nederland komen om ons te leren te onthaasten....en te leren het leven te nemen zoals het komt ........zoals doodgaan.
    Een nieuw vrijwilligersprojectje?

  • 10 Februari 2016 - 18:54

    Marian Van Den Brule:

    Suus, wat een prachtig verhaal weer. Ben toch erg benieuwd waar die groep het over heeft gehad de laatste 2 jaar. Kennelijk niet over STI? Da's toch les 1,hoe gebruik je een condoom?
    Toch leuk dat ze met hun vragen over seks kwamen. Je moet je toch een beetje veilig voelen voordat je dat durft. Compliment voor jou

  • 10 Februari 2016 - 19:19

    Susanne:

    Hahaha ja pap dat kunnen wij inderdaad goed van hun leren. Ben ik bijv. Klaar met het werk in het ziekenhuis. Bel ik de mananger met de vraag of die toevallig nog in Mangotich is. Ja, ik kom je nu halen is het antwoord. 1 uur laten zit ik nog steeds rustig op ht zelfde bankje te wachten. Heel goed voor mij om geduld te leren krijgen maar heb die keer daarna toch maar het lokale transport gepakt!

  • 16 Februari 2016 - 23:12

    Marielle:

    Leuk om te lezen Suus!
    Wat een uitdaging, met minimale middelen toch optimale zorg verlenen.
    Moeten een roulatie systeem opzetten, als jij terug bent kan de volgende.
    Gaan we gewoon allemaal om en om ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Nkope

Mijn eerste reis

Talencursus Cape Town + backpacken zuid afrika

Recente Reisverslagen:

13 Mei 2016

nachtmerrie deel 2

11 Mei 2016

nachtmerrie deel 1

03 Maart 2016

Home visit

03 Maart 2016

Home visit

09 Februari 2016

natrually africa
Susanne

Actief sinds 10 Dec. 2015
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 6806

Voorgaande reizen:

06 November 2015 - 18 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: